DOSTAWA

Szybka i wygodna realizaca zamówień

TEL: +48 32 32 31 696

Email: info@antersystem.pl

DOSTAWA

Szybka i wygodna realizaca zamówień

TEL: +48 32 32 31 696

Email: info@antersystem.pl

 

Dzień dobry, bardzo nam miło, że interesuje Cię sprawa bezpieczeństwa Twoich pracowników i sprzętu.

Znajdziesz tutaj aktualności i ciekawe artykuły dotykających takich tematów jak:

bezpieczeństwo pracy przy przeładunku

istotne zagadnienia dotyczące optymalizacji kosztów zabezpieczeń hal

nowości technologiczne i ofertowe firmy Anter System

Pozdrawiamy serdecznie, 

 Zespół Anter System

"Tworzywa twardsze niż stal. Czy sprawdzą się w przemyśle?"

Stal już nie chroni amerykańskich lotniskowców – jej miejsce zajęły tworzywa polimerowe. Czy polimery sprawdzą się również w przemyśle i BHP?

„Tworzywa polimerowe” to bardzo ogólne określenie, zawierające w sobie wiele tworzyw o zupełnie różnych właściwościach. Do tej grupy należą zarówno włókna z których zrobione są kurtki polarowe, wykorzystywany w kamizelkach kuloodpornych kevlar, polipropylen z którego robi się zderzaki samochodów, jak i odporny na temperatury teflon.

Z lotniskowca do magazynu.

Tak różnorodne zastosowanie polimerów pokazuje, że można dzięki nim uzyskać praktycznie dowolne właściwości. Zależy nam na wytrzymałości? Odpowiednio zbudowane tworzywa polimerowe wytrzymają naprężenie rzędu 3,5 gigapaskali, co można porównać do położenia 350 tysięcy ton na powierzchni metra kwadratowego. To więcej niż wytrzyma najlepsza jakościowo stal, a w dodatku tworzywo jest kilkukrotnie lżejsze. Wszystko to sprawia, że tworzywa polimerowe wykorzystywane są np. jako pancerze lotniskowców, gdzie zastąpiły stal.

Skoro tworzywa polimerowe sprawdzają się jako pancerz lotniskowca wartego kilka miliardów dolarów, spełnią swoją rolę również przy ochronie regałów przed wózkami widłowymi.

Aktualny poziom technologii pozwala na nadanie tworzywom prawie dowolnych właściwości chemicznych. Potrafimy już tworzyć materiały przewyższające stal pod każdym względem – lżejsze, z lepszą zdolnością deformacji i tańsze. Sama wytrzymałość już dawno przestała być problemem” – wyjaśnia Tomasz Baryła z firmy Anter System Sp. z o.o., która od wielu lat dostarcza produkty poprawiające bezpieczeństwo i wspierające utrzymanie ruchu na halach produkcyjnych, magazynach i parkingach. To właśnie od zabezpieczeń przestrzeni zagrożonych wypadkami i kolizjami zależy zdrowie, a nawet życie ludzkie. Dlatego odbojnice przemysłowe, bariery ochronne oraz słupki parkingowe i drogowe powstają z materiałów odpornych na wilgoć, odznaczających się dużą wytrzymałością mechaniczną.

Polimerowe odbojnice wkraczają do magazynów.

W przemyśle i BHP idealnie sprawdzi się i-Plast – tworzywo polimerowe o niespotykanej do tej pory zdolności deformacji. W odróżnieniu od stali przedmioty wykonane z i-Plastu wracają do swojego pierwotnego kształtu nawet po ekstremalnym uderzeniu, co czyni je doskonałym budulcem do odbjonic, barier ochronnych i innych elementów zabezpieczających.

Ponadto i-Plast jest lżejszy od stali a wykonane z niego elementy są nietoksyczne i odporne na korozję, co sprawia, że nadają się idealnie do magazynów i hal produkcyjnych, w których wymagane są szczególnie rygorystyczne normy. Nie bez znaczenia jest też nowoczesny wygląd, znacznie mniej „toporny” niż wygląd elementów stalowych. Dodatkowe korzyści to mniejszy koszt transportu elementów z tworzyw oraz możliwość poddania ich recyclingowi, dzięki czemu proces produkcji jest bardziej ekologiczny.

Podobnymi właściwościami charakteryzuje się inne tworzywo polimerowe o nazwie Ertax. Ertax cechuje przede wszystkim wysoka odporność na wstrząsy – produkt wykonany z Ertaksu może pochłonąć siłę uderzenia, a dzięki wysokiej elastyczności, nie uszkodzi przy tym posadzki.

Takie cechy sprawiają, że kolejne firmy zastępują odbojnice, naprowadzacze kół czy słupy dynamiczne z Ertaksu coraz częściej odchodząc od stali. Nawet w przypadku silnego uderzenia, tworzywo po prostu odkształci się. Ten same element wykonany ze stali, mógłby wyrwać część posadzki do której jest przymocowany.

Czy Ertax i i-Plast zastąpią stal?

Czy Ertax, i-Plast i podobne tworzywa polimerowe całkowicie zastąpią stal? Zarówno i-Plast jak i Ertax spełniają rygorystyczne normy jakościowe, a produkty z nich wykonane są nietoksyczne i mogą otrzymać certyfikat HACCP. Jako że są to tworzywa polimerowe, a nie metale, obydwa są odporne na korozję, więc mogą być stosowane na zewnątrz budynków.

Ponadto, przy niewielkiej różnicy w cenie w porównaniu do stalowych odpowiedników, produkty wykonane z tworzyw polimerowych, mogą okazać się zdecydowanie bardziej ekonomiczne. „W miejscach, w których silne uderzenie mogłoby uszkodzić posadzkę lub ścianę do której przymocowana jest odbojnica, często zalecamy korzystanie z Ertaksu zamiast stali. Nawet przy ekstremalnym uderzeniu, uszkodzeniu ulegnie co najwyżej odbojnica, a posadzka i ściana pozostaną nienaruszone, co pozwoli ograniczyć koszty wypadku” – mówi Tomasz Baryła, z Anter System. „Jednocześnie nie przekreślamy całkowicie stali, zawsze warto skonsultować wybór materiałów ze specjalistą” – dodaje.

Zobacz odbojnice z tworzyw sztucznych Anter System (kiknij by przejść)

 

 


"JAK OGRZEWAĆ WIELKOPOWIERZCHNIOWE BUDYNKI PRZEMYSŁOWE?"

Ogrzanie budynków wielkopowierzchniowych to często duża część kosztów utrzymania przedsiębiorstwa. Podczas ostrej zimy, wydatki przeznaczone na ogrzanie hal produkcyjnych i magazynowych mogą być bardzo wysokie. Co zrobić aby te koszty zmniejszyć?

W fazie projektowania nowego obiektu lub podczas remontu budynku już istniejącego, przedsiębiorcy często stają przed trudnym wyborem - dopasowaniem odpowiednich urządzeń grzewczych. W podejmowaniu decyzji, najlepiej kierować się takimi aspektami jak rodzaj działalności, wielkość hali, wysokość regałów składowania i rozmieszczenie maszyn. O ile w przypadku przedsiębiorstw produkcyjnych ciepło pozyskane z pracy urządzeń może zostać wykorzystane, o tyle w przypadku hal magazynowych sprawa jest bardziej skomplikowana.

Ogrzanie hali magazynowej to niełatwe zadanie, ponieważ trudno uzyskać jednakową temperaturę w każdej jej części. Znaczący wpływ na efekty pracy urządzeń grzewczych ma oczywiście powierzchnia i wysokość budynku, ale także ruch powietrza w jego wnętrzu, położenie stanowisk pracy, wysokość regałów, rozmieszczenie bram i drzwi. Najpopularniejsze wykorzystywane urządzenia to tradycyjne grzejniki wodne, promienniki, nagrzewnice powietrzne lub układy mieszane.

Grzejniki wodne umieszcza się najczęściej przy ścianach zewnętrznych budynku, ponieważ działają podobnie do kurtyn powietrznych - ogrzewają zimne powietrze napływające z zewnątrz. To rozwiązanie ma jednak swoje wady - ponieważ ciepło nie rozchodzi się równomiernie, środkowe strefy pozostają nieogrzane, a pracujące tam osoby mogą odczuwać dyskomfort. System jest więc odpowiedni jedynie jako rozwiązanie wspomagające.

Do ogrzania stanowisk roboczych najlepiej wykorzystać promienniki. Zasada ich działania jest taka, że nie ogrzewają powietrza lecz przedmioty znajdujące się w zasięgu ich promieniowania i podwyższają odczuwalną temperaturę. Są bardzo popularnym i stosunkowo tanim rozwiązaniem, ale posiadają ograniczenia. Promienniki gazowe nie mogą być stosowane w miejscach zagrożonych pożarem, wybuchem lub w miejscach składowania materiałów łatwopalnych. Wówczas należy je zastąpić na przykład promiennikami wodnymi lub katalitycznymi, które nie posiadają źródła zapłonu.

Innym, bardzo popularnym rozwiązaniem, jest zastosowanie nagrzewnic powietrznych. Umieszczone na słupach, stropach lub w otworach drzwiowych i bramach, nagrzewają i rozdmuchują pobrane powietrze. Ponieważ ciepło unosi się ku górze, różnica w temperaturach pomiędzy dolną, a górną strefą może wynosić nawet 10°C. Aby ją wyrównać i zmniejszyć utratę ciepła przez dach, warto dodatkowo zainstalować przy suficie destratyfikatory, kierujące ciepłe powietrze w dół. Przed montażem, należy przeanalizować ruchy powietrza w budynku, aby prądy się ze sobą nie zderzały. Ma to duży wpływ na uzyskanie optymalnej temperatury.

Nie bez znaczenia jest stan techniczny budynku. Odpowiednio ocieplone ściany oraz dach, szczelne okna i drzwi mogą ograniczyć utratę ciepła nawet o 30%. Jak utrzymać temperaturę w budynku, w którym znajdują się często otwierane doki przeładunkowe? Popularnym i skutecznym rozwiązaniem są łatwe w montażu uszczelnienia fartuchowe. Podczas przeładunku uszczelnienie zamyka przestrzeń między pojazdem a dokiem, ograniczając wymianę powietrza. Uszczelnienia fartuchowe oferowane przez Anter System wykonane są z wysokiej jakości tkaniny winylowej, która jest elastyczna, odporna na uszkodzenia oraz warunki atmosferyczne. Podczas najazdu uszczelnienie cofa się na fasadę budynku po czym wraca do swojego położenia. Aby jeszcze skuteczniej uszczelnić drzwi i bramy warto zamontować na ich krawędziach uszczelnienia szczotkowe. Długie i gęste włosie zatrzymuje ciepło, zabezpiecza przed dostawaniem się do budynku kurzu, zanieczyszczeń, insektów oraz gryzoni, a dodatkowo zapewnia ciche domykanie. Jest to rozwiązanie niedrogie, a przy tym bardzo skuteczne.

Większość hal magazynowych to obiekty o dużej energochłonności pod względem ogrzewania i utrzymanie w nich odpowiedniej temperatury to często największa część wydatków przeznaczonych na ich utrzymanie. Dostosowanie systemu grzewczego do charakterystyki budynku, odpowiednia izolacja, uszczelnienie okien, świetlików, drzwi i bram pozwala na zmniejszenie utraty ciepła nawet o 30%, co przekłada się na ogromne oszczędności w skali roku.

-------------------------------------------------------

Anter System

Wyposażamy przestrzeń. Najbezpieczniej.

"Jak podnieść bezpieczeństwo pracy przy przeładunku?"

Przewóz ładunków, w szczególności tych wielkogabarytowych, jest dużym wyzwaniem logistycznym. Prace załadunkowo-rozładunkowe wymagają doskonałego przygotowania, właściwie dobranego sprzętu i wysokiego stopnia ostrożności. Wszystko po to, by zapewnić załodze 100% bezpieczeństwa, a klientowi nienaruszoną dostawę.
Praca w oparciu o odpowiednie przepisy BHP oraz stosowanie nowoczesnych rozwiązań sprzętowych, to klucz do powodzenia nawet najbardziej wymagających przedsięwzięć.

Jakich zasad należy przestrzegać pracując przy przeładunku?

Nie należy rozpoczynać pracy ze sprzętem ładunkowym bez uprzedniego zapoznania się z zasadami jego działania i potencjalnymi zagrożeniami związanymi z jego obsługą. Jesteśmy prawnie zobligowani do wykorzystywania go zgodnie z instrukcją sporządzoną przez producenta. Musimy także zastosować niezbędne środki ochrony indywidualnej, takie jak odzież ochronna, kask czy okulary.
Niezwykle ważne jest także zabezpieczenie terenu, na którym wykonywany jest przeładunek. Nie możemy dopuścić do tego, by w strefie znalazły się nieupoważnione osoby, bo rodzi to bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa ich i załogi. Jeżeli to konieczne, należy odgrodzić teren przeładunku taśmą zabezpieczającą.
Warto także pamiętać o tym, że kierowca ma prawo odmówić przyjęcia ładunku do przewozu, jeżeli uzna, że jego stan nie spełnia obowiązujących kryteriów. Nie powinniśmy także dokonywać rozładunku jeżeli jego stan może stawiać pracowników w sytuacji zagrożenia.

Zachowania podnoszące bezpieczeństwo pracy

Jedną z najczęstszych przyczyn wypadków podczas czynności przeładunkowo- rozładunkowych jest przewrócenie się pojazdu. Dotyczy to zwłaszcza naczep i wywrotek. Dlatego, wykonując ww. prace należy zwrócić szczególną uwagę na nośność i kąt nachylenia podłoża, na którym znajduje się pojazd (jeżeli nierówność jest widoczna gołym okiem, nie należy dokonywać rozładunku) i zadbać o to, by był on ustawiony możliwie prosto. Narzędzia ułatwiające pracę przy przeładunku
Oprócz zachowania szczególnej ostrożności i przestrzegania odpowiednich procedur, warto korzystać z nowoczesnego sprzętu, projektowanego zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami prawa. Przydatna może być chociażby podpora pod naczepę, która stabilizuje pozycję i zabezpiecza ją przed przewróceniem. Jest ona szczególnie przydatna w momencie, gdy odczepiamy ciągnik.
Stosując podporę, stabilizujemy pozycję pojazdu i zyskujemy pewność, że się nie przesunie, ani nie opadnie na którąś ze stron pod wpływem ciężaru załadunku - wyjaśnia Tomasz Baryła, prezes zarządu Anter System Sp. z o.o. - dystrybutora nowoczesnych podpór z certyfikatem TUV Rheinland. Podpora wytrzymuje obciążenia rzędu nawet 40 ton, a jej wysokość może być regulowana w zakresie 1025-1344 mm. Dzięki niej zapewniamy bezpieczeństwo zarówno załodze pracującej przy przeładunku, jak i samemu towarowi, który przecież musi trafić do odbiorcy w stanie nienaruszonym.

Praktyczne zastosowanie podpory

Wyobraźmy sobie, że odłączamy naczepę od ciągnika, a cały ciężar przedniej części siodłowej opiera się jedynie na dwóch niewielkich, standardowych podporach zlokalizowanych na środku. Do jej wnętrza wjeżdża wózek widłowy, wzrasta obciążenie przedniej części i dochodzi do przechylenia lub całkowitego przewrócenia się naczepy.
Stosując podporę niwelujemy ryzyko wystąpienia opisanej na ilustracji obok sytuacji. Przygotowując plac przeładunkowy należy również wyposażyć go w odpowiednie bariery ochronne, zapory, ograniczniki wysokości czy przenośne rampy ułatwiające podjazd. Wszystkie stosowane rozwiązania należy dopasować do specyfiki danego miejsca, po to by zapewnić załodze pełne bezpieczeństwo i warunki pracy sprzyjające wydajności. Kluczowe jest odpowiednie połączenie umiejętności załogi, postępowania według określonych procedur i stosowanie odpowiedniego sprzętu.

 Zobacz ten produkt klikając TUTAJ:

 

"Odbojnica Rack Shield Produktem Roku 2014 wg magazynu „Inżynieria i Utrzymanie Ruchu Zakładów Przemysłowych”"

W corocznym plebiscycie magazynu „Inżynieria i Utrzymanie Ruchu Zakładów Przemysłowych” zgłoszony przez Anter System produkt zdobył tytuł Produktu Roku 2014. Odbojnica Rack Shield, bo o niej mowa, wygrała w kategorii wyposażenie hal magazynowych, zdobywając największą liczbę głosów członków jury oraz czytelników pisma.

Warto podkreślić, iż do finałowego etapu zakwalifikowanych zostało aż 80 wyrobów, rozwiązań i usług w 16 różnych kategoriach, a w głosowaniu uczestniczyło blisko 1400 osób. Tym bardziej cieszy fakt, iż oferowany przez Anter System produkt wyróżnił się na tle konkurencji i zdobył tak prestiżowy tytuł. 

Zobacz Rack Shield w naszym sklepie klikając TUTAJ

"Zarabiaj robiąc zakupy w Anter System"

Anter System uruchamia program lojalnościowy! Jako firma od wielu lat dostarczająca specjalistyczne produkty cenimy długotrwałe relacje biznesowe. Dlatego też wprowadziliśmy system Anter+ do którego Państwa, jako naszych Klientów serdecznie zapraszamy.

Program premiuje każdy zakup – zarówno ten dokonany w sklepie internetowym, jak u przedstawiciela handlowego. Po zaksięgowaniu należności za fakturę naliczamy Państwu punkty, które następnie są zamieniane na gotówkę, którą wpłacamy Państwu na kartę lojalnościową. Kwota zasilająca kartę jest wyliczana na podstawie wartości Państwa koszyka według poniższego wzoru:

 

 

 

Aby przystąpić do programu lojalnościowego wystarczy zarejestrować się w naszym sklepie internetowym, a następnie zaznaczyć opcję przystąpienia do programu lojalnościowego. Otrzymają Państwo potwierdzenie mailowe przystąpienia do Anter+, a w przeciągu kilku dni kartę lojalnościową. Od momentu przystąpienia do programu każde zamówienie będzie premiowane.

Co ważne, środki na karcie można wykorzystać na dowolne cele – my w to nie ingerujemy. Czy to będą kolejne zamówienia w sklepie Anter System, zakup czajnika czy ręczników dla pracowników – każdy wybór będzie prawidłowy, bo podyktowany Państwa realną potrzebą. 

Artykuł Anter System w miesięczniku Polski Przemysł

Artykuł Anter System pt. 6 sposobów na optymalizację kosztów w Twoim magazynie okazał się na tyle interesujący dla odbiorców, iż redakcja Polskiego Przemysłu postanowiła go opublikować na łamach swojego miesięcznika. Najnowszy numer, wraz z tekstem Anter System, można przeczytać klikając TUTAJ  na stronie 12.

Polski Przemysł to pismo skierowane do przedsiębiorców i kadry zarządzającej w spółkach, zarówno dużych jak i firm z sektora MSP. Każdy numer magazynu przybliża poszczególne sektory przemysłu – energetykę, budownictwo przemysłowe, lotnictwo, automatykę, przemysł elektromaszynowy czy motoryzacyjny itd. Połączenie tak szerokiego czytelnictwa i uwzględnienie najważniejszych sektorów przemysłu m.in. wytwórczego, sprawia, że Polski Przemysł jest pomostem dla firm w kontakcie z potencjalnymi klientami i dostawcami na całym rynku. Tym bardziej cieszy nas, że artykuł Anter System został zauważony i opublikowany na łamach branżowego pisma. 

FRAGMENT ARTYKUŁU:

Sześć sposobów na optymalizację kosztów w Twoim magazynie.

Każde przedsiębiorstwo dąży do maksymalizacji zysków poprzez zwiększenie sprzedaży oraz optymalizację kosztów. W dzisiejszych czasach każdy dział ma szukać oszczędności. Problem ten nie omija również firm z rozbudowanymi halami magazynowymi. Magazyny są jednymi z najbardziej kosztochłonnych działów. Wymagają drogich rozwiązań, które ułatwią zarządzanie ruchem towarów czy wykorzystaniem przestrzeni. Jak więc zoptymalizować koszty działania magazynu? Każdy magazyn ma swoją specyfikę. Oczywiście, inaczej podejdzie się do kwestii optymalizacji kosztów dla magazynu nowo projektowanego, a inaczej dla już funkcjonującego. Jednak nie zmienia to faktu, że niezależnie od rodzaju magazynu koszty są ukryte w wielu miejscach i często trudno je wyodrębnić z całości oraz przyporządkować do wybranej kategorii. A to stanowi jedną z głównych trudności optymalizacji kosztów magazynu. Jakie zatem są główne koszty generowane przez magazyn? Jest ich wiele, a wymienione w artykule stanowią jedynie część wszystkich: utrzymanie magazynu – przeglądy techniczne budynków, utrzymanie i konserwacja obiektów technicznych, dróg wewnętrznych i placów manewrowych, zakup wyposażenia statycznego magazynu (m.in. regały, palety, owijarki, odbojnice, słupy ochronne itp.), zakup wyposażenia ruchomego magazynu (środki transportu); serwis – utrzymanie sprawności urządzeń ochronnych, przeglądy i naprawy regałów, serwis środków transportu, oświetlenie magazynu, odnawianie oznakowania w magazynie; media – koszty energii pochłanianej przez środki transportu w postaci energii elektrycznej i/lub gazu; wymiana sprzętu – wymiana zużytego wyposażenia, zakup materiałów eksploatacyjnych do urządzeń; płace – pensje, podatki, ubezpieczenia; straty – pokrycie strat finansowych w majątku trwałym i obrotowym, nieodpowiednie wykorzystywanie urządzeń; inne – wysoki stan zapasów, zbędne procesy logistyczne. Kosztów jest tak wiele, że pomysł na ich obniżenie może się wydawać nierealny. Jest to jednak możliwe i to bez uszczerbku na jakości wykorzystywanych materiałów eksploatacyjnych czy zagrożenia dla bezpieczeństwa pracy. Istnieje bowiem kilka efektywnych sposobów optymalizacji. Oto one. PRODUKTY POPRAWIAJĄCE BEZPIECZEŃSTWO I WSPIERAJĄCE UTRZYMANIE RUCHU Przypadków zawalonych regałów z towarem jest wiele. Straty mogą być liczone nawet w milionach złotych! Jeśli chodzi o zabezpieczenie regałów, to przepisy stanowią, że przedsiębiorcy mają obowiązek umieszczania osłon na słupach narożnych. W Polsce, ze względu na niski koszt zakupu, wciąż bardzo popularne są osłony stalowe. Jednak coraz więcej dobrze zarzą- dzanych i rozwijających się firm inwestuje w odbojnice i bariery z tworzyw sztucznych, które są już europejskim standardem. Szefowie magazynów często patrzą wyłącznie na cenę jednostkową. Cena samego produktu ze stali jest zazwyczaj niższa. Jednak do niej dochodzą koszty kotew oraz montażu. Należy wziąć również pod uwagę to, że w większości wypadków stalowe produkty mają dużo niższą ochronę (30–40 cm wysokości) w porównaniu z tymi wykonanymi z tworzyw (40–60–80 cm wysokości). Gdy popatrzy się na kwestię zabezpieczeń regałów w szerszym aspekcie, to okaże się, że odbojnice z tworzyw sztucznych są rozwiązaniem znacząco tańszym. Przede wszystkim nie niszczą tak drogiej w naprawie posadzki, a przez swoją elastyczną konstrukcję skuteczniej i dłużej chronią w wypadku uderzenia wózkiem. Produktów z tworzyw sztucznych poprawiających bezpieczeństwo w magazynie – jak można się przekonać, przeglądając ofertę Anter System – jest wiele. Są wśród nich różnego rodzaju bariery, słupy czy profile ochronne, które mają różne zastosowania, ale przede wszystkim ich zadaniem jest ochraniać miejsca potencjalnie zagrożone wypadkiem i zderzeniem z wózkiem widłowym. Zakup profesjonalnych produktów pozwala na osiągnię- cie znaczących oszczędności: od uniknięcia zawalenia się regałów aż po zapobieżenie wypadkowi pracownika. OPTYMALIZACJA CZASU PRACY Planowanie zasobów ludzkich przedsiębiorstwa jest bardzo ważne. Analizę efektywności pracowników należy przeprowadzać na bieżąco. Na miejscu pracy powinna się znajdować optymalna ich liczba – niezbędna do realizacji wszystkich zadań. Co jednak zrobić w wypadku wysokiej zmienności zamówień? Warto rozważyć, czy firma poniesie mniejsze koszty, gdy zatrudni na stałe dodatkowego magazyniera, czy gdy wynajmie pracownika tymczasowego. W zależności od regionu oraz sezonu koszty zatrudnienia będą się zmieniać i być może stały pracownik okaże się dla danego przedsiębiorstwa rozwiązaniem tańszym od pracownika czasowego. OBNIŻENIE RACHUNKÓW ZA ENERGIĘ ELEKTRYCZNĄ Koszty prądu w magazynach są znaczące. Wie o tym każdy kierownik. Można je jednak obniżyć, negocjując indywidualną stawkę z dostawcą energii. Warto rozmawiać nie tylko z dominującymi podmiotami, lecz tak- że z mniejszymi dostawcami energii elektrycznej. Często ci mniejsi mają konkurencyjne oferty gwarantujące np. stałą cenę prądu na kilka lat. Gwarancja taka daje pewność, że koszty energii nie wzrosną, nawet gdy dojdzie do zmiany przepisów w prawie energetycznym. ZARZĄDZANIE PALETAMI Używanie przez magazyn drewnianych palet jest dla każdego przedsiębiorstwa kosztowne. Nie chodzi wyłącznie o ich zakup czy magazynowanie, lecz także o koszty transportu. Drewniane, ciężkie i wysokie palety można zastąpić tekturowymi, które przez to, że mogą być niższe, pozwalają załadować do samochodu ciężarowego więcej towaru. Dodatkowo są one lżejsze, co nie jest bez znaczenia dla kosztów paliwa. Koszty transportu spadają również z jeszcze jednego powodu. Papierowe palety są biodegradowalne i można je zostawić u klienta wraz z towarem. Zaleta tego rozwiązania jest taka, że zamiast wracać samochodem załadowanym wyłącznie paletami bez towaru, przed wysłaniem w drogę powrotną można go ponownie zatowarować. SYSTEM IDENTYFIKACJI POZYCJI MAGAZYNOWEJ Im większy magazyn, tym trudniejsze jest znalezienie w nim np. małych partii produktów. Ważne jest, by pracownicy magazynu mieli możliwość natychmiastowego namierzenia poszczególnych produktów, a także identyfikacji poszczególnych pozycji. System automatycznej identyfikacji pozycji ułatwia pracę, jednak jest również wymagający – należy pamiętać o dokładnym wprowadzeniu produktu do systemu przy jego przyjęciu oraz o informowaniu o każdym jego późniejszym ruchu. Za pomocą tego systemu można w pełni automatycznie optymalizować alokację obiektów na regałach, co powoduje znaczą- ce oszczędności w wykorzystaniu powierzchni magazynowej, a także czasu. NOWOCZESNY SYSTEM IT Każdy nieplanowany przestój linii produkcyjnej generuje ogromne straty dla przedsiębiorstwa. Kosztochłonne są również zbyt wysokie stany zapasów (znaczące koszty magazynowania) oraz braki w magazynie. Dbanie o stany magazynowe jest ważne, gdyż umowy z kontrahentami obejmują wysokie kary za nieterminowe dostawy towarów. Można jednak nad tym zapanować, zlecając specjalistycznej firmie IT stworzenie dedykowanego systemu informatycznego, który będzie informował szefów działów (np. magazynu, zaopatrzenia) o brakach lub o stanach magazynowych. System taki może w znaczący sposób usprawnić pracę całego przedsiębiorstwa. Praktyka pokazuje, że w zarządzaniu magazynem można zastosować koncepcję lean management. Bez wątpienia jednak ograniczenie kosztów magazynu zależne jest od kierownika magazynu. Może on dbać o poziom kosztów generowanych przez magazyn lub przeciwnie. Niezależnie od jakości systemów wykorzystywanych w magazynie najwięcej błędów popełnianych jest właśnie przez człowieka. ■

6 sposobów na optymalizację kosztów w Twoim magazynie                      

Każde przedsiębiorstwo dąży do maksymalizacji zysków poprzez zwiększenie sprzedaży oraz optymalizację kosztów. W dzisiejszych czasach każdy dział ma szukać oszczędności. Problem ten nie omija również firm z rozbudowanymi halami magazynowymi. Magazyny są jednymi z najbardziej kosztochłonnych działów. Wymagają one drogich rozwiązań, które ułatwią zarządzanie ruchem towarów czy wykorzystaniem przestrzeni. Jak zoptymalizować koszty w magazynie?

Każdy magazyn rządzi się swoją specyfiką. Oczywiście inaczej podejdzie się do kwestii optymalizacji kosztów dla nowo projektowanego magazynu, a inaczej dla już funkcjonującego. Jednak nie zmienia to faktu, iż niezależnie od rodzaju magazynu, koszty są ukryte w wielu miejscach i często trudno jest je wyodrębnić z całości i przyporządkować do wybranej kategorii. A to stanowi jedną z głównych trudności optymalizacji kosztów magazynu.

Jakie są główne koszty generowane przez magazyn? Jest ich wiele, a wymienione poniżej stanowią jedynie część wszystkich:

  • Utrzymanie magazynu – przeglądy techniczne budynków; utrzymanie i konserwacja obiektów technicznych, dróg wewnętrznych i placów manewrowych; zakup wyposażenia statycznego magazynu (m.in. regały, palety, owijarki, odbojnice, słupy ochronne itp.); zakup wyposażenia ruchomego magazynu (środki transportu),
  • Serwis – utrzymanie sprawności urządzeń ochronnych; przeglądy i naprawy regałów; serwis środków transportu; oświetlenie magazynu; odnawianie oznakowania w magazynie,
  • Media – koszty energii pochłanianej przez środki transportu w postaci energii elektrycznej i/lub gazu,
  • Wymiana sprzętu – wymiana zużytego wyposażenia; zakup materiałów eksploatacyjnych do urządzeń,
  • Płace – pensje; podatki; ubezpieczenia,
  • Straty – pokrycie strat finansowych w majątku trwałym i obrotowym; nieodpowiednie wykorzystywanie urządzeń,
  • Inne - wysoki stan zapasów; zbędne procesy logistyczne.
 

Kosztów jest tak wiele, iż może się wydawać, że trudno mówić o jakimkolwiek ich obniżeniu. Jest to jednak możliwe i to bez uszczerbku na jakości wykorzystywanych materiałów eksploatacyjnych czy powodowania zagrożeń dla bezpieczeństwa pracy. Istnieje bowiem kilka efektywnych sposobów optymalizacji. O jakich mowa?

Produkty poprawiające bezpieczeństwo i wspierające utrzymanie ruchu
Przykładów w których zawalił się regał z towarem jest wiele. Straty mogą być liczone nawet w  milionach! Przepisy stanowią, iż przedsiębiorcy mają obowiązek umieszczania osłon na słupach narożnych. W Polsce, ze względu na niski koszt zakupu, wciąż bardzo popularne są osłony stalowe. Jednak coraz więcej dobrze zarządzanych i rozwijających się firm inwestuje w odbojnice i bariery z tworzyw sztucznych, które są już europejskim standardem. Szefowie magazynów patrzą wyłącznie na cenę jednostkową. A ta nie zawsze jest korzystniejsza cenowo. Cena samego produktu ze stali jest zazwyczaj tańsza. Jednak do niej dochodzą koszty kotew oraz montażu. Należy wziąć również pod uwagę, iż w większości przypadków stalowe produkty mają dużo niższą ochronę (30-40 cm wysokości) w porównaniu do tych z tworzyw (40-60-80 cm wysokości). Gdy popatrzy się na kwestię zabezpieczeń regałów w szerszym aspekcie, to okazuje się, iż odbojnice z tworzyw sztucznych są znacząco tańszym rozwiązaniem. Przede wszystkim nie niszczą tak drogiej w naprawie posadzki, a przez swoją elastyczną konstrukcję skuteczniej i dłużej chronią w przypadku uderzenia wózkiem.
 
Produktów z tworzyw sztucznych wzmacniających bezpieczeństwo w magazynie, jak można przekonać się z oferty Anter System, jest wiele. Można stosować różnego rodzaju bariery, słupy czy profile ochronne, które mają różne zastosowania ale przede wszystkim mają za zadanie ochraniać potencjalne miejsca zagrożone wypadkiem i zderzeniem z wózkiem widłowym. Zakup profesjonalnych produktów pozwala na osiągnięcie znaczących oszczędności – od unikania sytuacji niebezpiecznych mogących skończyć się tragicznymi wypadkami zawalenia się regałów po śmierć pracownika włącznie.
 
Optymalizacja czasu pracy
Planowanie zasobów ludzkich przedsiębiorstwa jest bardzo ważne. Należy na bieżąco przeprowadzać analizę efektywności pracowników. Na stanie powinna być optymalna ich ilość – niezbędna do realizacji wszystkich zadań obecnych jak i tych, które są już finalizowane w dziale handlowym. Co jednak zrobić w przypadku wysokiej zmienności zamówień? Warto rozważyć czy firma poniesie mniejsze koszty w przypadku zatrudnienia na stałe dodatkowego magazyniera, czy w przypadku wynajmowania pracownika na określony czas. W zależności od regionu oraz sezonu koszty zatrudnienia będą się zmieniać i może się okazać, że stały pracownik będzie tańszym rozwiązaniem dla przedsiębiorstwa od pracownika czasowego.
 
Obniżenie rachunków za energię elektryczną
Koszt prądu w magazynach są znaczące. Wie o tym każdy kierownik. Można je jednak obniżyć negocjując indywidualną stawkę z dostawcą energii. Warto rozmawiać nie tylko z dominującymi podmiotami, lecz również z mniejszymi dostawcami energii elektrycznej. Często ci mniejsi mają konkurencyjne oferty gwarantujące np. stałą cenę prądu na kilka lat. Gwarancja taka daje pewność, że koszty z tytułu energii nie wzrosną, nawet w momencie zmiany w prawie energetycznym.
 
Zarządzanie paletami
Używanie przez magazyn drewnianych palet jest dla każdego przedsiębiorstwa kosztowne. Nie chodzi wyłącznie o ich zakup czy magazynowanie, ale o koszty transportu. Drewniane, ciężkie i wysokie palety można zastąpić tekturowymi, które przez to, że mogą być niższe pozwalają do samochodu ciężarowego załadować więcej towaru. Dodatkowo są one lżejsze, co jest nie bez znaczenia dla kosztów paliwa. Koszty transportu spadają również z jeszcze jednego powodu. Papierowe palety są biodegradowalne i można je zostawić u klienta wraz z towarem. Plus jest tego taki, że zamiast wracać z pustym samochodem załadowanym wyłącznie paletami bez towaru, można ponownie go zatowarować i zrobić pełen kurs w drogę powrotną.  
 
System identyfikacji pozycji magazynowej
Im większy magazyn, tym trudniejsze jest znalezienie w nim np. małych partii produktów. Ważne jest by pracownicy magazynu mieli możliwość natychmiastowego namierzenia poszczególnych produktów, a także identyfikacji poszczególnych pozycji magazynu. System automatycznej identyfikacji pozycji ułatwia pracę, jednak jest również wymagający – należy pamiętać o dokładnym wprowadzeniu produktu do systemu przy jego przyjęciu oraz o informowaniu o każdym jego późniejszym ruchu. Przy pomocy tego systemu można w pełni automatycznie optymalizować alokację obiektów na regałach, co powoduje znaczące oszczędności w wykorzystaniu powierzchni magazynowej a także czasu.
 
Nowoczesny system IT
Każdy nieplanowany przestój linii produkcyjnej generuje ogromne straty dla przedsiębiorstwa. Kosztochłonne są również zbyt wysokie stany zapasów (znaczące koszty magazynowania), jak również braki w magazynie. Dbanie o stany magazynowe jest ważne gdyż umowy z kontrahentami obejmują wysokie kary za nieterminowe dostawy towarów. Więc każdy z wymienionych problemów znacząco obciąża budżet spółki. Można jednak nad tym zapanować, zlecając specjalistycznej firmie IT stworzenie dedykowanego systemu informatycznego, który będzie szefów działów (np. magazynu, zaopatrzenia) informował o brakach lub o stanach magazynowych. System taki możne w znaczący sposób usprawnić pracę całego przedsiębiorstwa.

Praktyka pokazuje, iż w zarządzaniu magazynem można zastosować koncepcję lean management. Bez wątpienia jednak ograniczenie kosztów magazynu zależne jest od kierownika magazynu. Może on dbać o poziom kosztów generowanych przez magazyn, lub przeciwnie. Bowiem niezależnie od jakości systemów wykorzystywanych w magazynie najwięcej błędów popełnianych jest właśnie przez człowieka. 

A Ty, czujesz się bezpiecznie w pracy?

Gdy górnik schodzi pod ziemię mówi się mu „Szczęść Boże”. Jednak nie tylko praca górnika jest niebezpieczna. W gronie sektorów najbardziej narażonych na wypadki w pracy są pracownicy sektorów takich jak budownictwo, przetwórstwo przemysłowe, transport i gospodarka magazynowa oraz handel i naprawa[1]. Choć z roku na rok liczba ciężkich wypadków przy pracy (w tym również śmiertelnych) spada[2], to nie oszukujmy się, dane dotyczące bezpieczeństwa w miejscu pracy są zatrważające.

Na świecie, statystycznie, co 15 sekund umiera w pracy jedna osoba[3]. Organizacje pozarządowe biją na alarm. Mogłoby się wydawać, iż dane te dotyczą wyłącznie trzeciego świata, jednak w Polsce również występuje zaskakująco wysoka liczba wypadków przy pracy. Blisko 90 tysięcy osób rocznie odnosi obrażenia przy swoim stanowisku, a aż 400 z nich nie wraca do domu[4]. Ból bliskich i płacz osieroconych dzieci jest ogromny, jednak również tragedia związana z trwałym kalectwem i perspektywa zaczynania życia od nowa nie jest zbyt wesoła.

Wg badań Głównego Inspektora Pracy aż dla 67% pracujących charakter ich pracy wiąże się z potencjalnym zagrożeniem dla zdrowia lub życia, z czego dla 9% jest to zagrożenie bardzo poważne[5]. Pracownicy są niewystarczająco często szkoleni co determinuje bardzo wysoki wskaźnik wypadków, których przyczyną był czynnik ludzki. Wynosi on aż między 70 a 90%[6]!

 Czego możemy wymagać od pracodawcy?

 Pracodawca ma obowiązek zapewnić swym pracownikom organizację pracy i stanowisk w taki sposób, by czuli się oni bezpieczni i nie ulegali wypadkom oraz oddziaływaniu czynników szkodliwych dla zdrowia. Celem firmy jest pomnażanie zysków, jednak nadrzędnym obowiązkiem jest dbałość o bezpieczeństwo człowieka w procesie pracy. Dlatego też mamy obowiązek oczekiwać od przełożonych nie tylko szkoleń ale również produktów poprawiających bezpieczeństwo i wspierających utrzymania ruchu w zakładach pracy.

 Każdy pracodawca ma obowiązek szkolić swoich pracowników. Ba! Jako pracownicy mamy obowiązek wymagać kursów od pracodawcy. Dla naszego bezpieczeństwa. Zacząć możemy od podstawowych szkoleń takich jak choćby BHP. Jest ono obowiązkowe by móc przystąpić do wykonywania pracy, jednak często odbywa się na zasadzie podpisania listy obecności, bez przekazania wiedzy. A jest to jedno z ważniejszych szkoleń! Organizowane są również specjalistyczne, branżowe kursy. Technologia idzie do przodu, warto znać nowości techniczne i innowacyjne rozwiązania pojawiające się w branży, by móc je wdrożyć w swej pracy. Żeby zrozumieć jak jest to ważne niech przemówią cyfry – według danych Państwowej Inspekcji Pracy aż 42% ogółu poszkodowanych stanowiły osoby o stażu pracy w zakładzie nie dłuższym niż 1 rok, natomiast 25% to poszkodowani o stażu pracy do 7 dni! Z osób pracujących zaledwie kilka dni w nowym miejscu pracy aż 41% doznało ciężkich obrażeń, a 6% poniosło śmierć. Pytanie ile osób by było nadal zdrowych gdyby przeszło odpowiednie szkolenie oraz miało specjalistyczny, poprawiający bezpieczeństwo sprzęt?

 Powinniśmy jako pracownicy wymagać od pracodawcy produktów poprawiających bezpieczeństwo będących europejskim standardem, posiadających wszelkie niezbędne certyfikacje. Każda budowa, magazyn, hala produkcyjna, garaż, parking czy dok załadunkowy ma być bezpieczna. Tak byśmy mogli skupić się wyłącznie na swej pracy. Bez myślenia czy coś zaraz mi się stanie czy nie. Jako firma od wielu lat dostarczająca produkty poprawiające bezpieczeństwo i wspierające utrzymanie ruchu w zakładach pracy nie stoimy w miejscu – wprowadzamy na rynek nowatorskie produkty i rozwiązania, które sprawiają, że nasi dotychczasowi Klienci czują się bezpiecznie. Staramy się każdego dnia przekonywać pracodawców, że zakup profesjonalnych odbojnic regałowych, barier czy profili ochronnych z tworzyw sztucznych to wydatek, który się zwraca – mówi prezes zarządu Anter System. Według Państwowej Inspekcji Pracy wśród przyczyn technicznych wypadków w pracy dominuje brak lub niewłaściwy dobór i stan osłon oraz urządzeń zabezpieczających przed zetknięciem się z ruchomymi elementami maszyn, urządzeń i narzędzi, czy uderzeniem przez wyrzucane materiały i przedmioty.  

 Oczywiście każdy pracodawca może powiedzieć, że niezależnie na ile szkoleń wyślą swych pracowników czy jak wiele sprzętu kupią to zawsze dominującym czynnikiem wypadków w pracy jest czynnik ludzki[7]. Największa liczba wypadków spowodowana była nieprawidłowym zachowaniem się pracownika w sytuacji zaskoczenia niespodziewanym zdarzeniem. Jednak pracodawca ma narzędzia, którymi może dyscyplinować swojego podwładnego do odbycia szkolenia czy używania środków ochrony osobistej. Jednak by móc wymagać trzeba pierw zaopatrzyć pracowników w odpowiednie środki. 

 


[1] Dane Państwowej Inspekcji Pracy za okres 2011-2013 oraz w I HY 2014 roku

[2] Dane Głównego Urzędu Statystycznego

[3] Dane Międzynarodowej Organizacji Pracy

[4] Dane Państwowej Inspekcji Pracy

[5] Dane z raportu Bezpieczeństwo pracy w Polsce 2014 koalicji Bezpieczni w Pracy

[6] Ibidem

[7] Dane Państwowej Inspekcji Pracy